Evolution

Klassetrin: 7 – 10 klasse
Periode: april – november
Tidsforbrug: 3 – 4 timer

Evolution kan være et svært begreb at forstå, men vi prøver at anskueliggøre nøglebegreber inden for evolutionen gennem aktivitetsbaserede lege og øvelser.

Indtil videre har vi aktiviteter der belyser følgende nøglebegreber:

  • – Næbbenes kamp
    (Tilpasning, selektion, population, ressourcer)
  • – Bønneæderne
    (Tilpasning, selektion, konkurrence, overlevelse)
  • – Evolutionstagfat
    (Overdødelighed, variation, tilpasning, selektion, overlevelse)
  • – Fra DNA til protein
    (DNA, RNA, aminosyrebasepar, proteinsyntese, mutation, transkription/translation)

Afhængigt af hvilke nøglebegreber klassen ønsker at arbejde med, sammensætter vi et dagsforløb tilpasset klassens behov.

Læringsmål:

  • Eleverne stifter bekendtskab med nøglebegreber inden for evolution
  • Eleverne afprøver nøgleprocesser inden for evolution i praksis
  • Eleverne sammenfatter deres forståelse af evolution på baggrund af deres oplevelser og erfaringer fra aktiviteterne